onsdag 22 juni 2011

Ännu lite semester

Så har jag haft lite mer ledighet, fast denna gång i miniformat. Jag har varit ledig idag. Det kändes extra bra eftersom sonen var hemma också. Vi var lite sega i starten men sen blev det en tur till centrum, cykeltur, en stund i soffan med en bra film (jag sov som en gris genom hela Tingeling...) och muffinsbak. En dags jobb till, sen är det midsommar och långhelg. Trevligt!

Semestern förra veckan var en riktig höjdare. Jag rekommenderar absolut hotellet Citadel Azur Resort som ligger i Sahl Hasheesh (ja, det betyder gräs på arabiska...) 3 mil från Hurghada. Detta bokas med fördel hos Apollo.

Hotellet är byggt som ett gigantiskt fort i sandsten. Det är hur stort som helst och tog enligt uppgift 12 år att bygga, det har varit öppet sedan 2008. Standarden är bra och matchar de 4+ i stjärnor hotellet klassas med.

All inclusive är det och frukost och lunch är riktigt bra men vi hade väl önskat lite mer av middagen. Nu var vi
bara i bufférestaurangen och åt middag, det finns också tre "finare" restauranger (brasiliansk, fisk & skaldjur och italiensk) där man kan reservera bord och som också ingår i all inclusive. Ryktet säger att de ställena är riktigt bra.

Det finns flera pooler att välja på och de har en lång fin strand med korallreven precis utanför (badskor är en förbaskat bra idé). Nu är det lågsäsong och det var lugnt och stilla, inga problem att få plats vid poolen vilken tid på dan man än kom dit. Gillar!

Det var varmt (38 grader i skuggan på dagarna) och det blåste en härlig hårfönsvarm vind hela veckan. Mmmm, när jag blundar så minns jag.... Jag kan absolut tänka mej att åka tillbaka!

Vi badade och solade och tog det lugnt. De enda utöver det som vi gjorde var att vi åkte till ett köpcenter en kväll och så var vi på en båttur och letade delfiner en dag.

Tränade gjorde jag också, tre pass blev det i hotellets fina gym. Jag sprang knappt 7 km per pass på löpband och så blev det lite planka och armhävningar. Det är första gången i mitt liv som jag tränar ordentligt under en semesterresa. Men det kändes så himla bra att kunna göra det utan den stress som det trots allt är förknippat med innan jag väl kommer iväg på en löprunda. Jag kunde lyckligt konstatera att vågen visade samma vikt som innan semestern när jag med hjärtat i halsgropen kollade vikten efter hemkomst. En klapp på axeln ger jag mej själv för det!

Jag har fortfarande 5 besvärliga kilo att gå ner innan jag når min målvikt men det känns bra ändå. Jag kommer ligga på samma om inte högre träningsnivå nu under sommaren, nu har jag ju mer tid och det ska jag ta tillvara på. Däremot så kommer jag att unna mej mer i matväg. Kontentan av detta blir nog att jag kommer att stå ganska still när semestern är över i mitten på augusti.

Nu är det nog dags att avsluta det här ovanligt långa inlägget.

Jag vill åter igen önska er som läser detta en riktigt fin midsommar!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!
Det låter som ni har haft en fantastisk resa på vårt underbara hotell Citadel Azur Resort :) Hälsningar Maria A, säljare Apollo Resor