söndag 8 augusti 2010

Jag har lärt mej ett nytt ord!

Ordet är: GRANOLA

Det är rostad müsli på amerikanska, det har jag minsann läst i en tidning. Gjorde min egen variant här ikväll efter att ha blivit inspirerad av kompis M förra helgen.

4 dl havregryn
1 dl riven kokos
1,5 dl grovt hackade hasselnötter
0,5 dl solrosfrön

1 dl honung
1 msk malen kanel
Lite kardemumma också
1 msk varmt vatten

Knappt 1 dl russin
0,5 dl linfrön

Blanda hasselnötter, kokos och solrosfrön i en bunke.
Blanda honung, vatten och kryddorna i en annan.
Blanda ihop de två noga.
Lägg röran i långpanna med bakplåtspapper.
In i ugnen i 175 grader i 15-20 min. Rör om efter halva tiden.

Mmmm, skitgott! Dessvärre inte supernyttigt för oss som räknar PP (Power Points).
En halv deciliter är 3 PP.

Jag tänker använda min egenhändigt ihopknåpade Kanelgranola till att strössla över yoghurt och frukt till frukost.

Jättegott!

Efter joggingturen i eftermiddags (som förresten var SKITJOBBIG, puh!) blev det matlagning för hela slanten. Pannbiff till middag, gjorde så att det räckte till både matlådor till jobbet + ett par middagar till.Sedan gjorde jag en långpanna med lasagne som blir middag imorgon + några middagar och matlådor. Det är skönt att ha "riktig" mat som är smidig att ta fram och värma. Det är inte ofta jag lyckas med det...

Skulle så gärna vilja göra nån god gryta för samma ändamål, nån som har nåt bra recept?

Nu skulle jag nog ta och fortsätta med den där stackars stryktvätten som ALDRIG tar slut... Får se hur det blir med det. Det känns som om soffan lockar mer, ikväll också.

Kram!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jösses vad Du är redig....här blev det bullar i stället. I morgon styrketräning, på tisdag skitont....
Kram på Dej syster!