måndag 7 januari 2013

Vilken soppa!

Så! Veckan har startat och jag körde på för fullt direkt med ett tandläkarbesök.

Jag har haft grava problem att ens uttala ordet tandläkare under många år (17...), än mindre ta mej dit. Men så tog jag mod till mej och bokade en tid (tror att det är ett och ett havt år sedan nu, eller nästan två). Fruktansvärt var det, vilken jäkla ångest jag har haft för detta...

Det var tack och lov inte så illa ställt med min tandhygien när jag väl låg där och visade upp garnityret, ett par visdomständer har jag plockat bort och nån lagning har jag gjort + att tandhygenisten har fått jobba bort tandsten. Varje gång har jag svettats och våndats trots att tandläkare, sköterskor och tandhygenisten är supermysiga och vet precis hur de ska ta hand om mej.

Idag var det dags för en årlig kontroll och jag gick därifrån alldeles överlycklig. Det fanns inte något som var trasigt, som skulle tas bort eller lagas. INGENTING! Snacka om att vinna högsta vinsten!

När det var dags att äta här ikväll stod jag villrådig och visste inte vad jag skulle hitta på. Men soppan som jag åstadkom blev riktigt god!

Jag tinade en kycklingfile som jag skar i små bitar och lade i en kastrull. 7 dl vatten hällde jag på och fyllde på med 2 msk kycklingfond. Sen skickade jag i en jag en tunt skivad gul lök, rev två morötter grovt och pressade en vitlöksklyfta. I med curry och chiliflakes. Lite salt också. Sen kokade jag alltihop i en kvart och lade i nudlar på sluttampen så att de fick kokas klara i soppan. Detta blev två portioner som blev väldigt billiga pointsmässigt.

Gott var det också, värt att prova!

Träning? Näää, efter en lång dag på jobbet (var inte hemma förrän efter 19) hade jag sån hemlängtan så jag pussade på barnen lite istället. Dottern ville läsa och somna med mej och jag tvekade inte en sekund, så mysigt att få vara lite nära en stund. Behöver vänta en halvtimme till innan jag är "träningsbar" efter maten så det blir inget ikväll. Tar en mysstund med spikmattan istället...

Inga kommentarer: