söndag 23 oktober 2011

Lycka är en stund i svampskogen

Snart är helgen slut och en ny arbetsvecka drar igång imorgon. Jag tror nog att jag har fått till hyfsat laddade batterier inför den kommande veckan. Jag har ju faktiskt en långhelg bakom mej, var ju ledig både torsdag och fredag.

I torsdags var jag och besökte dotterns förskola. Jag är verkligen full av beundran, att arbeta som pedagog med små barn är verkligen inte det lättaste.

Vi har haft en jobbig period med en väldigt trött dotter och med jobbiga mornar där tårarna har trillat tunga. I veckan som gick så verkar det ha vänt till det bättre när det gäller både trötthet och separationsångest. Det kändes väldigt bra att få vara med henne på förskolan en dag för att se hur hennes vardag faktiskt ser ut.

I fredags var båda barnen på skola och förskola några timmar på förmiddagen och jag tog ju en något för lång joggingtur. Jag haltade bara mer och mer ju längre dagen gick... På eftermiddagen var vi på bio och såg den nya Nalle Puh filmen, himla mysig!

Gårdagen var en jäkla bergochdalbana men ljuspunkterna som är värda att minnas var den supermysiga middagen där vi alla fyra för en gångs skull satt och åt tillsammans "på riktigt" (nån som fattar vad jag menar?!) och det spontana diskot efteråt när sonen rockade loss som Spotify DJ!

När jag vaknade idag kände jag mej fortfarande sliten efter gårdagens bataljer och satt och stirrade långt in i ingenstans vid frukosten medan barnen ångade på med sitt tjafs. Herregud, vi var på väg mot ännu en skitdag....

Då bestämde vi oss för att välja bort det som vi egentligen skulle och borde ha gjort (det var höststädning på sonens skola) och åkte istället iväg till Gålö och plockade svamp. Dottern strosade omkring i mossan och sjöng och pekade ut den ena svampkollonin maffigare än den andra. Sonen höll utkik efter ormar och älgar och klättrade (alldeles för högt upp...) i träd efter träd. Vilken lycka, det blev en liten stund där alla var överens och nöjda...

Nu ska vi bara ta hand om all svamp som fick följa med hem, men det är ett ganska kärt bekymmer!

Inga kommentarer: