söndag 4 november 2012

Husmanskost

Jag har gått in i en ny fas. Eller så är det bara så att jag har hittat en ny blogg som inspirerar...
Läs Monicas fantastiska matinspiration!

Idag serverades det dillkött med pressad potatis till middag, efter recept från ovan nämnda blogg. Mor och far i familjen Svensson tyckte att det var alldeles fantastiskt gott. Milda, fina smaker....

De två avkommorna rynkade förgrymmat på näsan. Potatisen var godkänd, men resten... Den ene åt tvekande några stackars köttbitar utan sås och den andra la resolut tillbaka den enda köttbit hon hade blivit tilldelad i grytan. Hon åt kylskåpskall falukorv istället.

Jag började min "riktig-mat-mission" redan förra söndagen med att rulla egna köttbullar. De mottogs inte heller med nåt översvallande jubel. Sonen pratade om dem idag igen och fick mej att lova att nästa gång jag gör köttbullar så ska löken vara både hackad, mosad och passerad. Tänk att några lökbitar kan sätta såna spår!

Men, jag tänker INTE ge upp! Under veckorna härskar halvfabrikaten men på helgen ska det lagas riktig mat... Och jag gillar det! Det är verkligen jätteroligt att stå där och fixa och ordna och sedan få njuta resultatet. Om mina älskade barn inte delar njutningen så får det vara så, en vacker dag kanske de ändrar uppfattning, eller i alla fall ger upp sina protester!

Hej igen förresten. Det var ett tag sedan sist. Tillvaron har snurrat på i lite för hög fart. Det snurrar på ganska bra fortfarande men nu känns det som om jag börjar få lite bättre koll på läget.

Jag kämpar på med mat och träning. Kamp är verkligen rätta ordet. Det är svårt att få till det, att ha kontroll. Det är inte helt åt skogen men det borde verkligen bli bättre.

Veckan som gick fick jag till tre träningspass. Två pass med styrka på gymet och idag varvade jag snabb promenad med jogg. Totalt 8 km där jag gick till spåret, sprang 4 km och gick tillbaka.

Veckan som kommer tror jag kommer se ungefär likadan ut. Jag ska boka en tid med instruktör på gymet för att få lite ny inpiration till övningar och träningsupplägg. Jag gillar ju träningen men jag behöver en spark i baken för att hitta ett nytt bra spår.

Vad gäller maten så lämnar den en hel del att önska. Frukost och lunch funkar jättebra på veckorna. Det är när jag kommer hem från jobbet som det går åt skogen. För stor middag och ständig skafferjakt på kvällen. Men idag har jag ätit riktigt bra! När suget satte in ikväll så åt jag en ny yoghurt, "Skyr" med vaniljsmak. Den var kanongod! Tjock, krämig och mäktig. Jag blev mätt och nöjd. Ska definitivt införskaffa ett gäng sådana och ha till hands.

Nu ska jag maila gymet för att boka den där instruktörstiden.

Återkommer snart igen tror jag nog, go kväll!

1 kommentar:

Monica Eisenman sa...

Hej Åsa!

Skönt att höra att det inte bara var mitt dillkött som mottogs av dina barn med rynkad näsa! : )

Härlig blogg du har!

Varma hälsningar,
Monica E.