torsdag 10 mars 2011

Kalla fakta

Jag tittar på Kalla Fakta, det handlar idag om övervikts-kirurgi.

Jag var sedan tidigare helt klar över att det måste vara en oerhörd omställning att genomgå en sån operation och den viktmnskning som följer ganska snabbt efter. Ett kirurgiskt ingrepp fixar ju inte det beteende som ligger till grund för den övervikt som opereras bort. I min lilla värld trodde jag att en Gastric-bypass bara var en del av ett helt paket i form av hjälp från dietist- och psykolog både före men framför allt efter operationen. Herregud, det måste ju krävas en hel del vilja och övertygelse om man resten av livet kommer att leva med portionsstorlekar på 2 dl sju gånger per dag och överhängande risk för magproblem.

Den bild som TV4 tecknar visar att det tydligen inte är så.

Det är klart att de finns mängder av magopererade som mår förträffligt i både kropp och själ, absolut! Men jag lider verkligen med dem som det inte har blivit så himla bra för, de som fortfarande plågas av sitt pissiga förhållande till mat. Fy fan, det måste va riktigt jävligt!

Jag menar att jag åt mej till min övervikt genom att använda mat som tröst, belöning och tidsfördriv. Det fanns alltid en orsak till att äta. Mitt förhållande till mat var inte helt friskt men tack och lov lyckades jag sätta stopp. Nu kan jag inte säga att jag har fixat mitt matproblem än. Jag har en lång väg att gå, jag tror att den kampen kommer att fortsätta resten av livet. Min fördel här är att det är jag själv som bestämmer och väljer vägen att gå.

Sedan ett drygt år tillbaka äter jag kontrollerat för minska i vikt. Eftersom jag är en person som mår bra av att ha kontroll på saker och ting så fungerar den viktminskningsmetod jag valt väldigt bra. Jag skriver upp ALLT jag äter, varenda jäkla tugga dokumenteras. Det har nästan blivit lite maniskt, jag känner mej smått beroende av min checklista.

Jag kommer att nå min målvikt, det är jag helt övertygad om. Men det är först då som den verkliga kampen börjar. Vad krävs för att jag ska kunna leva ett normalt liv och ha ett avslappnat förhållande till mat utan varken humörätande eller checklistor?

Jag är inte alldeles säker på att jag har kommit på hur jag ska få det att fungera ännu men det kanske är en del av processen? Jag får helt enkelt fundera vidare på det.

Det jag har kommit fram till så här långt för att få ett bestående resultat för min del är...
  • att jag bara äter "riktig mat", ingen soppa, bars eller shakes.
  • träningen som stärker och "bygger om" min kropp till en ny förbättrad version!
  • att viktminskningen får ta tid.

Inga kommentarer: